Deze schitterende Porsche 911 Targa T SWB is één van de best bruikbare klassiekers die er is. Gebouwd in 1967 maar met het gebruiksgemak van een auto die veel jonger is: een klassieke Porsche 911 Targa is een genot om mee te rijden. Daarom zetten we deze Porsche 911 Targa T SWB graag eens iets uitgebreider in het zonnetje!
Hoe de Porsche 911 Targa ontstaan is
De Porsche 911 werd in 1964 geïntroduceerd als opvolger van de voor Porsche uitermate succesvolle 356. Leuk weetje is dat Porsche oorspronkelijk een aantal 901’s leverde. Het Franse Peugeot had echter een merkrecht op typeaanduidingen met de ‘0’ in het midden. Dat leidde ertoe dat Porsche koos voor 911, een inmiddels legendarische badge.
Porsche wilde de 911 uiteraard (net als de 356 destijds) leveren als coupé en cabriolet. Maar Porsche keek ook naar uitbreiding van het leveringsgebied en daarbij konden de Verenigde Staten natuurlijk niet genegeerd worden. In de Verenigde Staten werd echter druk gediscussieerd of cabrio’s niet verboden moesten worden. Bij een ongeval werden ze te onveilig geacht, met name als een auto onverhoopt zou rollen, vond men het risico te groot. Daarom besloot Porsche de discussie voor te zijn: ze introduceerden de cabrio met vaste rolbeugel. Nu moest er alleen nog een naam bedacht worden voor deze nieuwe modelvariant. Porsche had in de jaren ’50 veel succes gehad in de Italiaanse wegrace genaamd Targa Florio. Daarom werd er overlegd om de nieuwe 911 ‘Flori’ te noemen, maar daar was niet iedereen even enthousiast over. Uiteindelijk werd besloten dat de naam ‘Targa’ moest worden en daarmee kwam een nieuwe modelvariant van de Porsche 911 tot leven.
Geschiedenis van de Porsche 911 Targa
Porsche diende een patentaanvraag in voor het nieuwe model in 1965 en vanaf de herfst van 1966 werd de Porsche 911 Targa leverbaar als open alternatief voor de Porsche 911 (en 912) Coupé. De Targa had een uitneembaar, opvouwbaar dak dat in de voorste bagageruimte paste. Daarnaast was er een opvouwbare plastic achterruit die met knoopjes bevestigd kon worden aan de carrosserie en rolbeugel.
Soft Window vs Hard Window
Vanaf eind 1967 was het mogelijk om de Targa met een glazen achterruit te bestellen, een jaar later werd dit de standaard uitrusting en was het ’tentzeiltje’ niet langer leverbaar. Deze Porsche 911 Targa T SWB is gebouwd in 1967, maar werd in eerste instantie nog met het flexibele ruitje geleverd. Later koos de toenmalige eigenaar ervoor toch een glazen ruit te laten monteren. Logisch, want het is een stuk comfortabeler en bruikbaarder dan een klapperende zeiltje. Grappig detail: de Targa’s die oorspronkelijk als ‘soft window’ werden geleverd hadden geen ventilatiesleuven in de Targa beugel. Daaraan kun je dus nog zien dat de Porsche 911 T die wij verkopen, oorspronkelijk als ‘soft window’ verkocht is.
De motor van de Porsche 911 Targa T SWB
Deze Porsche 911 Targa T (Touring) is voorzien van een motorblok uit een iets nieuwere generatie nieuwere Porsche 911 T. Het gaat dus niet meer om een 2.0 met 110 pk zoals die origineel in deze auto te vinden was, maar om een gretig aan het gaspedaal hangende 2.2 liter met 125 pk. Deze motor werd in de vroege jaren ’70 in de 911 T geleverd. De ‘dogleg’ versnellingsbak van deze klassieker heeft een schakelpatroon waarbij de tweede en derde versnelling recht onder elkaar zitten. Dat betekent dat de eerste versnelling linksonder zit. De eerste versnelling werd op circuits alleen gebruikt om van de plek te komen, daarna waren alleen versnelling 2 en hoger nodig en het was sneller om van 2 naar 3 te schakelen in een rechte lijn. Een functionele knipoog naar de autosport dus!
Upgrades voor de Porsche 911 Targa T SWB
Tot slot zijn er nog enkele andere upgrades gedaan aan deze Porsche 911 Targa T SWB. Zo heeft iemand ooit de auto over laten spuiten in Aetna Blue, in plaats van het oorspronkelijke oranje. Daarnaast werd dus de achterruit vervangen door een glazen exemplaar en ook de stoelen werden geüpgraded. De stoelen in deze Targa zijn namelijk afkomstig uit een iets nieuwere generatie Porsche 911. Ze geven een stuk meer steun bij het betere bochtenwerk en bochtenwerk dat is waar deze Porsche voor gemaakt is! Het onderstel en chassis van deze 911 Touring zijn namelijk in een uitstekende conditie.
Wat betekent SWB bij de Porsche 911?
Het betreft in dit geval een in 1967 gebouwde en in 1968 geleverde Porsche 911 Targa T. De ‘SWB’-afkorting staat voor ‘Short Wheel Base’: deze Porsche 911 Targa T heeft de kortere wielbasis van de eerste generatie 901 en 911. Later werd de wielbasis verlengd, maar daarmee werd het weggedrag ook anders. De korte wielbasis (SWB) variant van de 911 is het meest zeldzaam en dat maakt dat deze auto vaak als waardevoller wordt gezien door verzamelaars dan vergelijkbare LWB versies met langere wielbasis.
Meer weten over de schitterende Targa die we te koop hebben staan? Je vindt de advertentie van de Porsche 911 Targa T SWB hier. Mocht je interesse of vragen hebben, dan kun je uiteraard altijd contact met ons opnemen!